Khamis, 24 Mac 2011

Aliran Hadis Dan Aliran Fikiran dalam Fiqh

E-book ini membincangkan mengenai dua aliran yang wujud dalam fiqh. Ia juga membincangkan sebab-sebab perkembangan kedua-dua aliran tersebut. Turut disentuh ialah metodologi yang digunakan dalam pembinaan hukum.

Aliran pertama lahir daripada pemikiran Abdullah bin Umar, Abdullah bin Abbas dan Zayd bin Thabit. Aliran ini dikenali sebagai aliran Hadis yang berpusat di Hijaz terutamanya di Madinah. Aliran ini lebih bersandarkan kepada hadis dalam pembinaan hukum mereka dan hanya menggunakan fikiran setelah keadaan mendesak.

Manakala aliran kedua pula dikenali sebagai aliran fikiran dan berpusat di Kufah, Iraq. Aliran ini tercetus daripada pemikiran Umar bin al-Khattab dan Abdullah bin Mas’ud yang lebih cenderung kepada penggunaan fikiran dalam pembinaan hukum. Kajian ini bertujuan mencungkil satu khazanah fiqh buat umat Islam untuk tatapan dan kajian lanjut mereka.

E-book ini boleh menjadi panduan kepada ulama zaman sekarang dalam mengaplikasikan penggunaan fikiran bagi menyelesaikan masalah yang tidak dinyatakan secara jelas atau yang ketiadaan nas dalam al-Quran dan hadis, seperti mana yang dilakukan oleh fuqaha terdahulu.

Maklumat Lanjut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan