Ahad, 25 September 2011

Kepentingan Kepercayaan Dalam Peniagaan Internet.

Untuk melakukan pemasaran dengan berjaya menghasilkan jualan anda perlu faham akan prospek anda. Anda perlu sedar bahawa prospek terpaksa menghadapi 3 situasi dalam melakukan belian di internet :

- Tidak kenal dan tidak pernah berjumpa dengan pemasar atau penjual

- Tidak dapat menyentuh produk sebelum bertindak melakukan belian (yang ada hanya gambar)

- Membayar dahulu sebelum mendapatkan produk atau perkhidmatan

Jadi mahu tidak mahu anda terpaksa menjana kepercayaan prospek terhadap diri dan perniagaan anda. Anda perlu dedahkan siapa diri anda sebenarnya kepada pasaran. Untuk mendapat kepercayaan ini anda perlu ada

- Kredibiliti (kredit terhadap kemampuan anda membantu prospek)

- Penjenamaan diri dan perniagaan anda (jenama melambangkan kepercayaan pasaran terhadap anda)

- ‘Position’ diri dan perniagaan anda (ini akan menyerlah imej anda. Siapa anda di pasaran)

Saya faham bagi anda yang masih baru atau yang baru hendak bermula dengan perniagaan di internet akan berkata bahawa ianya bukan senang untuk dilakukan malah akan mengambil masa yang lama.

Ya… saya setuju kerana proses untuk mendapatkan kepercayaan pasaran bukan satu kerja mudah namun ianya boleh dipercepatkan. Caranya adalah dengan melakukan pelancaran produk. Ini kerana dalam setiap pelancaran anda sebagai seorang pemasar / penjual terpaksa :

1. Dedahkan siapa diri anda di pasaran

2. Memberi kesedaran bagaimana produk atau apa yang terkandung dalam produk yang anda lancarkan mampu memberi penyelesaian terhadap masalah yang mereka hadapi, mampu merealisasikan impian mereka serta mampu memenuhi kehemdak mereka.

3. Menunjukkan bukti (bukti awam) bahawa orang lain mengesahkan kesahihan atas setiap mesej jualan yang anda sampaikan

Dan untuk melakukan pelancaran produk anda bukanlah boleh terus melakukan pelancaran kerana anda perlu ada ilmu pelancaran produk tyerlebih dahulu. Anda perlu faham bagi melancarkan produk anda perlu :

- Lakukan kajian pasaran

- Ada sistem pengurusan yang baik bagi melakukan pelanncaran produk

- Tahu apakah strategi pelancaran yang perlu anda susun serta taktik apa yang perlu anda gunakan bagi pelancaran produk anda

- Tahu dan faham bentuk-bentuk pelancaran produk yang perlu anda hasilkan

Kesemua itu sebenarnya ada terkandung dalam satu pakej produk yang dinamakan sebagai STRATEGI LAUNCH.

Stratergi Launch mampu membantu anda untuk membawa anda dan perniagaan ke satu tahap yang lebih tinggi.

Untuk memiliki Strategi Launch ini sila klik banner dibawah bagi mendapat Strategi Launch anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan